Praktisch inzicht zoeken in ArchiMate modellering
Ik ben de laatste tijd bezig om meer structuur te krijgen in hoe ik onze enterprise architectuur visualiseer omdat ik merk dat ik vaak vastloop bij het interpreteren van complexe diagrammen. Vooral het onderscheid tussen gedrag, structuur en motivatieconcepten blijft voor mij lastig omdat ik nooit een volledige training heb gevolgd die alles stap voor stap opbouwt. Bij interne overleggen merk ik dat iedereen wel iets van ArchiMate kent maar niemand het volledige overzicht heeft waardoor we modellen steeds anders invullen. Ik zoek daarom een plek waar zowel de basis als de verdiepende elementen helder worden uitgelegd zodat ik dit eindelijk consistent kan toepassen.
7 Views

Bij mij werd het pas duidelijk toen ik een volledige opleiding volgde waarin zowel niveau 1 als 2 naast elkaar werden behandeld zodat je ziet hoe alle concepten werkelijk samenhangen. Het hielp dat de training vier dagen duurde waardoor er genoeg tijd was om structuur, gedrag en relaties te oefenen met voorbeelden. Misschien sluit dit overzicht goed aan bij wat je zoekt want daar worden zowel de basislagen als de meer gevorderde delen in één programma aangeboden https://www.advisedskills.com/nl/enterprise-architecture/archimate-3-foundation-and-practitioner-level-1-and-level-2 zodat je niet langer hoeft te puzzelen met losse informatie.